Legea utilitatii marginale descrescande

Economistul german Hermann Heinrich Gossen este cel ce a formulat in anul 1854 legea utilitatii marginale descrescande. Ce spune aceasta lege ?

Atunci cand cantitatea consumata dintr-un produs creste, utilitatea marginala a produsului (adica satisfactia suplimentara, adaugata de ultima unitate) tinde sa se diminueze. Consumand continuu un anumit bun, se atinge, la un moment dat, un prag de saturatie, dupa care, daca consumul continua sa creasca, exista riscul sa apara zona de insatisfactie.

 

Insetati fiind, daca vom consuma un pahar de suc(fie el si 100% natural) vom avea o placere. La al doilea pahar, vom avea iarasi de a face cu placere. Ceva mai mica, dar per total mai mare. La al treilea pahar, deja nu vom mai resimti nici un fel de satisfactie, dar nici disconfort. Deci, placerea totala dupa consumarea celui de-al treilea pahar va ramane neschimbata. Daca vom continua si cu al patrulea pahar – vom vomita. Deci, satisfactia va scadea. Si avem de a face cu o scadere destul de abrupta.

 

Poate fi aplicata aceasta lege economica si in politica? Eu cred ca da. Dar in cazul politicianului Traian Basescu? Cu atat mai mult.

Timp de cativa ani(2004,2005,2006,2007) cam la orice emisiune cu tenta politica se discuta(desi nu neaparat participa) despre Basescu. Basescu dadea o declaratie, care timp de o saptamana era discutata, contestata sau aprobata de ceilalti lideri politici. Cu alte cuvinte, el era clar dirijorul orchestrei politice. Pana si in revistele de scandal sau la emisiunile de divertisment se discuta despre Traian Basescu sau despre membri ai familiei sale, deveniti intre timp si ei politicieni. In tot acest timp, Basescu crestea in toate sondajele la capitolul intentie de vot sau incredere. Popularitatea sa nu putea fi comparata cu popularitatea niciunui eventual viitor contracandidat.

Incepand cu 2008, dar mai cu seama in 2009, Basescu a inceput sa scada in sondaje. Ba mai mult sa fie antipatizat cat mai mult.  Ba chiar unele sondaje nici nu ni-l mai prezinta drept castigatorul turului 1. Poate si din cauza crizei. Dar eu cred ca altul este principalul motiv. Si anume plictiseala pe care a dat-o romanilor. Sau mai bine zis, aplicarea legii utilitatii marginale descrescande si in lumea politica.

 

Priviti politicianul(in cazul de fata basescu) drept bun economic  – sucul. Satisfactia ca fiind intentia de vot. Iar doza consumata, paharul – doza aparitiei media.

Deci, timp de 4 ani, cu cat consumam mai mult stiri(fie pozitive, fie negative) despre basescu, cu atat crestea in intentia de vot. Pe 19 mai 2007, ziua Referendumului pentru suspendarea presedintelui s-a atins punctul maxim al satisfactiei, adica al popularitatii sale.  De atunci in colo, orice doza de consum media despre basescu a inceput sa plictiseasca. Deja lumea s-a saturat de el, a inceput sa vomite, ca sa folosesc comparatia cu paharul de suc.  Iar de atunci pana acum, precum si de azi in colo, aparitia sa da senzatie de disconfort  din ce in ce mai mare consumatorului. Adica alegatorului.

 

Ori, dupa cum stau lucrurile, sunt convins ca Traian Basescu va pierde alegerile. N-a stiut cand sa se opreasca si cand sa se retraga in banca lui. A plusat si mai mult in dezbaterea publica. Nu s-a potoloit cu celebrele bai de multime. Mai mult si-a bagat si fata la inaintare, trimitand-o in Parlamentul European si dand din nou multe subiecte de dezbatere.

Pana sa inceapa oficial campania electorala am mai crezut in proportie de 20% ca Basescu va mai castiga alegerile. Si asta nu datorita intentiei de vot reale, ci unei incercari de fraudare a alegerilor. Insa, odata cu inceperea campaniei electorale am vazut foarte multe anunturi publicitare cum ca ar fi bine sa il votam pe basescu. Ori e clar ca din moment ce apeleaza la votul cetatenilor, masinaria de partid care sa apeleze la tactica autobuzul nu e suficient de mare pentru a castiga. Nu spun ca nu se va incerca fraudarea alegerilor(in special prin metoda Autobuzul), ci doar ca nu va fi suficient. Sau ca in aceiasi masura o vor practica si cotracandidatii.

 

PS : Sunt convins ca Legea Utilitatii Marginale Descrescande se aplica tuturor politicienilor, nu doar lui Basescu. Si in special politicienilor asemanatori. Adica celor care au crescut prin metode de un populism care a atins ridicolul. Bineinteles ajutati si de nivelul de selectie, de dorinta si de frustrarea electoratului. Dar repet, legea se aplica in cazul tuturor asemeni lui.
Asadar, am nadejdea ca genul acestui mod de a face politica si-a atins apogeul. E in toi. SI ca incepand de dupa alegeri va scadea.

Anunțuri

8 răspunsuri to “Legea utilitatii marginale descrescande”

  1. theodora0303 Says:

    Mda, ce pot sa spun?
    FELICITARI!!!

  2. Victor Procopovici Says:

    Hai noroc!!
    Sper ca ma mai tii minte..:D
    Iti citesc blog-ul de la inceput..n-am ratat niciun articol. La inceput din curiozitate, ca na…te cunosc si stiam ca ai niste opinii f bine conturate in domeniul politic si economic. Apoi, dupa primele articole, sincer abia asteptam sa-ti citesc parerea despre diverse lucruri cotidiene.
    Sincer, felicitari!!! Promit sa te citesc cu consecventa! 😀 Si tare mi-ar face placere sa mai discutam si fata-n fata…la o bere, de ce nu? 😀
    Bafta!!…si felicitari pt tastatura cea noua. 😛
    Articolul asta e excelent, iar comparatia e deosebita si perfect adevarata. Sunt convins ca legea asta se aplica in absolut orice domeniu si pt absolut oricine.

    • Octavian Radu Says:

      Salut Victor! Ma bucur ca imi citesti blogul si ma bucur ca iti place 🙂

      La o bere? Hmmm… imi faci pofta ca n-am mai baut de mult 🙂 Vorbim ca si eu as iesi.

  3. atreides Says:

    Foarte dragut articolul. Sa speram ca intr-adevar teoria generala pe care o prezinti i se aplica si lui basescu 🙂

    • Octavian Radu Says:

      Multumesc pentru aprecieri 🙂

      Eu sunt convins ca teoria asta i se va aplica lui basescu. Ramane de vazut. Nu mai avem mult de asteptat 🙂

      A…si inca o remarca. Cred ca si altii care ne-au obosit prea mult, cum ar fi Vanghelie sau Mazare si-au atins apogeul. De-acum in colo, dozele de stiri pe care le vom consuma despre ei ii vor face sa decada. Ramane de vazut si asta.

  4. Philip Kotler Says:

    Dragu” meu Octa,
    Imi place viziunea ta privind consumatorul unui produs alimentar vs produs media si efectele consumului indelungat, insa scapi din vedere esenta: asadar orice televiziune nu va servi publicului 4 pahare consecutive cu basescu sau geoana, etc …e clar asta!
    Pe de alta parte exsista „fenomenul Otv” adik o clasa de telespectatori consumatori luni in sir de acelas circ media si care nu ajung niciodata la saturatie…practic doar cu asta se hranesc!
    Eu sper din tot sufletul ca legea domnului Gossen sa aiba aplicabilitate in cazul lu” base !

    • Octavian Radu Says:

      Philip Kotler, am totusi pretentia(desi ma incep sa ma indoiesc din ce in ce mai des) ca romanii nu sunt chiar un popor de OTV. Adica, cei ce urmaresc OTV-ul nu reprezinta juma’te din populatia Romania.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: